اردشیر مجرد تاکستانی گفت: قالب هنرمندان مشکلاتی دارند و سختیهای بسیاری کشیدهاند. شاید ما بسیاری از هنرمندان را نشناسیم اما تقریبا همه شرایط یکسانی را طی کردهایم. در دوره صفویه هنر و نقاشی حرام بود اما به اینجا رسیدیم. شاید اگر حامیان هنرمندان از آنها حمایت نمیکردند این همه آثار فاخر برای ما به یادگار نمیماند. خوشحالیم که دوران طولانی سخت گذشته و شاید شرایط بهتری برای هنرمندان باشد.
این هنرمند در مراسم تجلیلی که برای او در نظر گرفته شده بود، بیان کرد: آنچه برای من در طول فعالیت کاریام اهمیت داشته، این بوده که سبک کاری خاص خودم را داشته باشم و راهی پیدا کنم تا به مقصود برسم. همین راه را نیز به شاگردانم توصیه میکنم. باید سختیهایی را تحمل کنند. تصور من این است که شاید انسان در رفاه به مقصود نرسد و سختیها موجب شده تا من بتوانم خدمتی به جامعه خودم کنم.
این هنرمند پیشکسوت نگارگری، تذهیب، طراحی و مینیاتور همچنین در بخشی از فیلم کوتاهی که از زندگیاش در مراسم تجلیل از او پخش شد، توضیح داد: من کارم را به زور شروع کردم. برادرم که هنرجوی هنرستان بود مجبورم میکرد که کاسهی رنگهایش را بشویم. سال ۴۷ کنکور دادم و فکر نمیکردم قبول شوم اما قبول شدم. از سال ۴۲ که تحول سیاسی در مراکز فرهنگی به وجود آمد عناصری سر کار آمدند که هنرهای سنتی نادیده گرفته شوند و هنر غربی جایگزین آن شود. همین امر موجب شد هنرهای سنتی کم کم نادیده شود.
او در بخش دیگری از این فیلم کوتاه با بیان اینکه من از فرهنگ و هنر نشأت گرفتهام، گفت: اگر هنرمندان به جامعه بیشتر بپردازند، داستانهای بسیاری برای گفتن و دیدن دارند. به عقیده من ما باید فکرمان را به کار بیندازیم و در حوزهی نگارگری اینقدر به موضوع معشوق و می نپردازیم.
در مراسم تجلیل از اردشیر مجرد تاکستانی همچنین متنی که محمد بهشتی- رئیس پژوهشگاه میراثی فرهنگی و گردشگری- برای این هنرمند نوشته بود نیز خوانده و تابلویی از پارچه، زربافت به او هدیه داده شد.
همچنین نمایشگاهی با ۴۱ اثر از مینیاتور، نگارگری تذهیب و نقاشی این هنرمند که از امروز افتتاح شد تا ۲ آبان ماه به مدت ۱۲ روز در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نمایش گذاشته میشود |